المفجّع البصریّ؛ شاعر الولاء و العقیدة
نویسندگان
چکیده
بعد أن امتدّ تیار التّشیّع مع نهایة القرن الثالث وأوائل القرن الرّابع إلی البصرة، ظهر جمع غفیر من الشّعراء الذّین کانوا یصوّرون مناقب آل البیت (علیهم السّلام) ومصائبهم بعاطفة وقّادة صادقة. ومن جملة هؤلاء الّذین لم یعرف تاریخ الأدب العربیّ حقّهم، وبقی خامل الذّکر، الأدیب اللّغوی والشّاعر الشّیعیّ المفجّع البصری الذّی عُرف فی شعره بشاعر التّفجّع والولاء والعقیدة. کان جلّ شعره فی مدیح أهل البیت (ع) ولا سیّما الإمام علی (ع). إنّ شعره الشّیعیّ هو شعرعاطفی؛ حیث یذود عن حیاض أهل البیت(ع) بعاطفة وقّادة صادقة عمیقة متجذّرة بُنیت علی أساس معرفة أصیلة یرافقها القول والعمل. ومن ناحیة أخری، فإنّ شعره، شعرخطابی یمتاز بالعقل والإستدلال وجمالیة الفنّ والأسلوب؛ فهو یناضل فی شعره عن فکرة عقائدیّة معیّنة خُلقت علی أساس القرآن والحدیث والجدل والکلام. جاء شعره الشّیعیّ فی عذوبة اللّفظ والمعنی والإبتعاد عن التّکلّف والتّصنّع متمسّکاً بالقیم الفنّیّة والبلاغیّة دون التخلّی عن الوحدة الموضوعیّة والعضویّة وتفسیر المعانی الشّعریة. فلشعره جزالة وقوّة ورونق فی المعنی، یخبرنا الشاعر فیه عن مدی اطّلاعه علی اللّغة وضروبها وأسالیبها. یرمی الباحث فی هذا المقال خلال المنهج الوصفی - التحلیلی، یرمی إلی دراسة هاتین المسألتین: أولاهما: مقدّمة حول الشّعر الشّیعی وتطوّره فی المدرسة البصریة. والثانیة: المفجّع البصری؛ حیاته وآثاره وشعره ثمّ تحلیل نماذج من أدبه الملتزم بحبّ آل البیت (علیهم السّلام) تأکیداً علی قصیدته العلویّة (ذات الأشباه).
منابع مشابه
زبان و واژگان شاعر
هر شعری، پیش و پس از سروده شدن، با زبان و واژهها سروکار دارد. فکر، تخیل و به طور کلی ماهیت هر شعری، در چارچوبِ نظام زبانی و دایرة واژگانی شاعر شکل میگیرد. به تدریج، سنتها و عادات، هر گروه از کلمات را در حوزة معنایی و سبکی خاص جای میدهد. شاعران بزرگ، همواره توانستهاند حدودِ عادات واژگانی را شکسته و خود روشهای تازهای را در این زمینه پدید آورند. معانی و مضامین گوناگون هر شاعری، با تعدادِ معین ...
متن کاملشاملو، شاعر زندگی و مرگ
مرگ، تجربهای است که در حیطة دیگر تجربیاتِ انسانی نمیگنجد. به همین دلیل، انسانها در برابر آن، واکنشهای متفاوت و گاه متضادی نشان داده و داوریهای گوناگونی دربارة آن نمودهاند. شعر فارسی در همة گونههای خود، راویِ احساسهایی بوده است که شاعران فارسی در برابر مرگ و زندگی داشته و دارند. در روزگار ما، احمد شاملو، شاعر انسانگرا و متعهدِ معاصر، کسی است که انسان، زندگی و مرگ را به گونههای مختلف، دستم...
متن کاملمعارضهی شعری شاعر فلسطینی «ابراهیم طوقان» با «رَئُوبین» شاعر یهودی
پس از اعلامیهی بالفور که دولت انگلیس در آن، وعدهی تشکیل یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین را داده بود، یهودیان به پیاده کردن نقشهی خود در این سرزمین پرداختند. از جمله اقدامات آنان در این زمینه، خرید زمین از اعراب و تشویق یهودیان جهان برای کوچ به سرزمین فلسطین بود. برخی از شاعران و متفکران عرب، این خطر را بهخوبی احساس میکردند. ابراهیم طوقان، شاعر مبارز فلسطینی، از جمله شاعرانی است که سهم بهسز...
متن کاملزبان و واژگان شاعر
هر شعری، پیش و پس از سروده شدن، با زبان و واژه ها سروکار دارد. فکر، تخیل و به طور کلی ماهیت هر شعری، در چارچوب نظام زبانی و دایرة واژگانی شاعر شکل می گیرد. به تدریج، سنت ها و عادات، هر گروه از کلمات را در حوزة معنایی و سبکی خاص جای می دهد. شاعران بزرگ، همواره توانسته اند حدود عادات واژگانی را شکسته و خود روش های تازه ای را در این زمینه پدید آورند. معانی و مضامین گوناگون هر شاعری، با تعداد معین ...
متن کاملمقایسۀ ناسیونالیسم در اشعار ملی عارف قزوینی (شاعر ملی ایران) و ابراهیم طوقان (شاعر ملی فلسطین)
ناسیونالیسم یا ملیگرایی، یکی از ویژگی های بارز ادبیات مقاومت بوده که توانسته است جایگاه ویژه ای را در سروده های شاعرانی که در این عرصه فعالیت کرده اند، به خود اختصاص دهد.اما در این میان، شاعرانی وجود دارند که به شدّت تحت تأثیر این ویژگی قرار گرفته اند، به زوری که به «شاعر ملی» ملقب شده اند. در ایران، عارف قزوینی و در فلسطین، ابراهیم طوقان، دو شاعر بزرگ در این زمینه بوده اند که توانسته اند این ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دراسات فی العلوم الإنسانیةناشر: جامعة تربیت مدرس
ISSN 1735-5052
دوره 19
شماره 1 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023